Mengorat Abang Macho Di MUAZFARIS.COM

Monday, August 9, 2010

THE WINNER IS MR PUPPET

“Ya- Allah..”

“Whats this all about?”

Ada yang menggaru kepala.

Ada yang tertunduk berfikir.

Yang paling banyak ialah mereka yang bertepuk tangan bagai nak rak.

Pagi tadi baru lepas Majlis Peralihan Kepimpinan 2009/2010 kepada kepimpinan 2010/2011. Suasana memang luar dari kebiasaan majlis ini. Kalau tahun- tahun sebelum ni biasa-biasa je majlis ni. Tahun ni pihak sekolah kembali lagi dengan penaiktarafan kualiti majlis formal. Tahun ni ada macam-macam gaya. Ketua umum pakai jubah ala-ala konvokesyen la, penyerahan watikah pembubaran kepimpinan. Ada gak la macam bubar parlimen. Memang kali pertama sekolah buat macam ni.

Aku dari tadi dah termenung seorang. Mungkin orang tengok aku ni macam budak masuk air je tapi aku masih suka berfikir. Tengok sesuatu dan berfikir. Jangan la apa yang berlaku kita main ikut je. Tak fikir apa yang sedang berlaku. Memang majlis tadi best. Aku tak boleh nak nafikan tapi yang kat dalam majlis tu tak berapa best.
Dah lama dah aku fikir benda ni. Aku tak sangka mimpi ni sampai hingga ke batch aku. Kat sini aku bukan nak komen mana-mana pihak. Post kali ini hanya sebagai luahan dan pandangan. Apa aku fikir, aku nak kongsi kat sini.kalau ada salah harap betulkan la ye….




Semakin hari semakin aku tak faham dengan sekolah ni. Aku pun rasa macam semakin hari semakin mereka pun tak faham pasal diri mereka. Kemana arah perjuangan mereka. Nak bawa budak-budak kearah mane. Nak kepimpinan bawa budak-budak(pelajar) kearah mana. Kalau tengok cara mereka menyusun memang macam lembu mabuk lah. Yang tukang jual besi dia letak jadi tukang tenun sutera. Memang tak sesiapa pun cakap benda tu salah. Memang katanya nak bagi pelajar belajar. Tapi agak-agak la jugak kan. Yang kesian orang yang membeli sutera tu. Yang nak pakai sutera. Agak-agak la lembut tak sutera tu?haha..



Memang ada pelajar tu baik tahap gaban. Baik dan tak hoha-hoha macam aku ni. Memang layak menjadi seorang yang berjawatan. Tapi aku sendiri mempersoalkan bagaimana pula kepimpinan mereka. Nak memimpin anak bangsa ni. Kalau da pandai memimpin aku terus tabik spring. Tapi masih ada persoalan yang penting,memimpin kearah mana ya??


Orang baik memang boleh memimpin tapi kalau dia tak tahu nak memimpin kearah mana memang buang masa jugak. Akhirnya dengan orang-orang yang dipimpin sama-sama jadi robot. Dah tak tahu nak pimpin kearah mana last-last robot la. Susah sikit nak faham kot. Ini berkaitan dengan pemahaman dan fikrah.

Nasihat aku, masa depan anak bangsa yang ikhlas menimba di sekolah tercinta aku ni harapnya janganlah dipolitikkan. Memang sekarang banyak benda dipolitikkan. Sampaikan agama pun boleh dipolitikkan. Orang yang benar-benar berhak dan mampu membawa pelajar sekolah aku perlu dikedepankan.

Masalah politik jamaah ini sudah kian kritikal. Aku bukan nak mengata mana-mana jamaah islam kat Malaysia ni mahupun kat sekolah aku. Aku tak nak menjadi orang yang memburukkan mana-mana pihak. Tapi masalah ini dah cukup nyata. Dalam beberapa tahun ni aku perhati dan tengok masalah ni masih tidak mencapai status ‘hitam dan putih’. Kenapalah sampai je batch aku memegang kepimpinan sekolah terus hitam putih.

Budak-budak yang dilabelkan berhaluan kiri yang selama ini memberi sumbangan besar kepada sekolah diperanak tiri. Sedangkan selama ini apa yang ada kat sekolah ni diorang yang dok perah keringat dan macam nak terkeluar otak terus berfikir. Bukanlah dari aspek infrastruktur dan pelbagai benda fizikal tapi kita berbicara bi’ah,akhlak tarbiah dan fikrah. Apabila isu politik kian panas mereka semakin ditindas.

Masalah sekarang kepimpinan diberi kepada budak-budak berhaluan kanan. Memang la baik tahap malaikat pun ada tapi tak tau nak bawak apa kat sekolah ni. Nak bagi sekolah ni hilang roh ke? Nak bagi sekolah ni jadi macam sekolah-sekolah di luar yang tak ada tarbiyah?

Aku memang rasa macam nak menangis je dok kat depan masa pemilihan tampuk kepimpinan baru tadi. Fikir balik masa hadapan sekolah memang sedih. Tengok kawan-kawan yang bakal pimpin pelajar dengan anak-anak buah yang berhaluan kanan. Memang akan penat dan semput tercabut jantung. Aku doa mereka kuat.amin..

Nak kata aku ni berhaluan kiri kat sekolah boleh la. Aku pernah masuk pejabat untuk lawan sekolah punye pasal. Kes masa tu agak hangat jugak lah. Memang seronok berdebat dengan sekolah. So, mungkin lepas ni sesi pemulihan gerak kerja sekolah akan lebih ligat. Kami haluan kiri akan lebih berkeras demi masa depan sekolah kami. Seram jugak nak gelar diri berhaluan kiri.hahaha

Berbalik kepada masalah politik tadi, sekolah amatlah takut dengan puak kiri ni. Puak kiri ada fikrah yang mereka perjuangkan. Mereka jelas apa yang mereka nak bawa kat dalam sekolah ni. Memang cukup jelas iaitu islam. Cuma mungkin puak kiri ni ikut jamaah lain dari pihak sekolah so pihak sekolah tak berapa setuju. Maka pihak sekolah memberi kepimpinan kepada puak kanan iaitu puak baik. Tak ikut mana-mana jamaah atau program luar terus dapat cop baik. Seronok dan amatlah mudah.

Puak kiri ni bukanlah jahat atau apa-apa yang seangkatan dengan perkataan jahat ni. Mereka Cuma tidak disukai kerana masalah politik ini sendiri. Ikut program luar terus kena ban. Tah la..aku nak cakap panjang-panjang memang tak habis dan pembaca pun akan semakin pening. Mungkin masalah ini perlu dirujuk kepada orang yang lebih arif. Aku kan sini hanya sebagai luahan.

Rasa macam nak pindah sekolah..pening….

Rasa macam nak buat revolusi pon ada…hahaha

p/s: gambar di atas penuh dengan makna. mungkin segala yang berlaku di sekolah aku ada pihak yang menyusun. badan rahsia mahupun tidak rahsia...

4 comments:

yang menyayangi anda said...

A - "kenapa org barat kacau kopi pusing ke kiri yek? hmm... kenapa pulak org timur kacau kopi pusing ke kanan yek? hmm"

B- "mane la aku tau"

A- "punye la senang..... nk hancurkan gula la"

B- "ces.... bodo punye soklan"

A- "tidak perlu begitu kompleks....kadang2 pintu sudah ade depan mata, dek kerana pintu itu x tulis "ini pintu", ramai mencari mencari jalan susah dan jauh, padahal jln singkat depan mata, hmm.... tambahan.... kedua2 ign menghancurkan gula tp dengan cara yg berbeza, dan terima kedua2 nye.... x salah pon kan?"

fikirkanlah....

FAHMI said...

to yang menyayangi anda...
alhamdulillah..cantik bawak analogi.
jom berbincang..=)

iman_boy93@yahoo.com

Muaz Faris said...

kadang-kadang tu, memang ada pintu kat depan pun, siap tulis ini pintu..

tapi nak gak masuk pintu lain, yang peliknya, pintu tu tertulis.. ini stor.

yang hang pe masuk tu pasal ape..?
tu yang bertambah konfiks tu, sampai haluan kiri dan kanan.. tengah2?

S.O.I said...

hahaha...amende la parti kiri parti kanan ni, ana x fhm la...hehehe..lain kali bawak dua2 skali dtg skola ana biar rs skt sng ke ssh nak mentadbir...anyway gudluck for dakwah n dont gorget pray for me

i don't know why we must fight each other for the power, why we just share it together, right?and there are many schools need our help not only at hira only???

p/s never ever fight each other coz it will bring problems to us and allah dislikes it, seriusly

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...