Mengorat Abang Macho Di MUAZFARIS.COM

Tuesday, June 7, 2011

Segenggam Tabah


Random entry.....


Kadang-kadang manusia itu alpa. Bukan kadang-kadang tetapi selalu
. Betul kan? Kesian kepada mereka yang alpa tapi tak perasan yang mereka sedang lalai. Aku pun manusia dan sudah pasti selalu alpa. Lupa matlamat hidup yang utama. Korang yang baca pun sama. Tidak terkecuali ye..Tak nak mengaku sering alpa? Ego mu sungguh tinggi....



Penerimaan sesuatu perkara itu haruslah melalui proses penilaian berdasarkan ilmu dan iman. Jika hanya berdasarkan ilmu maka kita akan sesat. Iman perlu sebagai pemandu namun tanpa ilmu tiadalah iman itu . Iman itu bukan sekadar sangkaan tetapi ia perlukan ilmu. Hati yang kotor bukan tempat untuk iman yang sihat.





”Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segalakesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu (lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah, supaya kamu berjaya (mencapai kemenangan).” (Surah A-li’Imran (3) : 200)




Tidak mampu kita terus berjalan berseorangan...

Mood:Tarik nafas....lepas...senyum....

9 comments:

Inspirationalefeks said...

indeed... jangan terlalu kusyuk kan dengan keputusan yang ingin dipilih. tarik nafas dan bertenang ... mcm dlm gmbr2 kat ats .. sungguh cool

Tick.Net said...

manusia memang tempatnya salah dan lupa. tapi kita tidak selalu salah. bahkan manusia paling sesat pun kalau kita mau berfikir positif dan terbuka, pasti ada saat-saat dia berkata atau berperilaku benar. Benar kata sahabat, yang salah itu adalah merasa benar sendiri dan selalu menyalahkan orang lain. orang banyak menyangka bahwa dengan banyak menyalahkan orang lain, dia akan semakin benar. tapi menurut saya, orang yang paling benar adalah orang yang mampu membenarkan orang lain.

Along Usop said...

Ya Allah tuhan yang Esa
padamu titik mula akhirnya
pimpinlah aku merentas dunia
supaya tetap arah tujunya


http://alongusop.blogspot.com/2011/05/emosi-bukan-tuhan.html

Bella Bell said...

saya memang manusia yang alpa.. insyaALLAH akan cuba untuk mengubah diri sendiri.. :)

eclipsesweet said...

manusia itu sering alpa.. sebab tu, kita semua sentiasa perlukan kpd tazkirah & peringatan..

semoga iman kita sering bertambah seiring dgn ketinggian ilmu yg dimiliki...

wan_cikgumuzik said...

manusia mudah lupa.. bukan melayu mudah lupa.. sana saje semuanya.... adehhh...

★ aIsyaH ★ said...

yurp...sy mmg se0rg y alpa..
n d0akn sy agr berjaya m'jd se0rg y lbeyh baeq...:)

NurLailatul said...

yup!orang yang menagis dilanda musibah bukan bermaksud dirinya tidak tabah..Tapi, sebenarnya dia sedang mengumpul kekuatan..Percaya ok. ;)

Piah Becok said...

sebab tu kena ada orang tegur. saling mengingati. mana mungkin mampu nampak salah sendiri.

hidup sorang-sorang, umpama keluarkan duit dari poket kanan, poket kiri bocor pulak.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...